top of page

מנהיגות הורית בשגרת מלחמה

בניגוד לשבועות הראשונים של תחילת הטרגדיה הלאומית שפרצה לחיינו ב- 7 לאוקטובר, שהתאפיינו בכאוס, כאב, וחוסר יציבות רגשי מהול בחרדתיות קיומית, אנחנו כעת עמוק בתוך החודש החמישי מאז פרוץ המלחמה עם תחושה עכורה של שגרת חיים בעל כורחינו. .. שגרה שממשיכה מכוח האינרציה של החיים, מהרצון להיות, והרצון לחיות גם בתנאים מוחלטים של אי ידיעה מה יוליד יום.


שגרה בה ילדים וילדות הולכים לבית הספר, הורים הולכים לעבודה, המשק פועל וכן - גם יוצאים להתאוורר במסעדות, בבתי קפה וקולנוע וכל זה כשברקע הצבא ממשיך להכות בגבורה באויבנו, החששות מפתיחת חזית צפונית , אי-וודאות והסיכונים עדיין כאן.




ומה התפקיד שלנו ההורים בשגרת זמן מלחמה? לשמש כמגדלור, להיות נוכחיים יותר ולעזור להם להתמודד עם תיווך המציאות המורכבת שהשתנתה בן רגע ..וכן, זה סבבה לגמריי להראות להם שגם אנחנו בוכים, עצובים, כואבים ומודאגים.


אז הנה כמה מהכלים והתובנות אותן צברתי לאחר עשרות שיחות ופגישות עם הורים במסגרת התנדבותית לייעוץ הורים / קו חם להורים המתמודדים עם מגוון קשיי הורות בתקופה זו.


  1. מתן תחושת שליטה: שמרו על סדר יום ופעילויות קבועות, דברו על המצב באופן שהינו מותאם גיל.

  2. הפחיתו צפייה בחדשות; יכולת השליטה שלנו במידע שהם מקבלים היא מוגבלת. צריך לשוחח ולהסביר: מעבירים עכשיו המון סרטונים קשים. חלקם נשלחים אליכם על ידי גורמים שבכוונה רוצים לזעזע אתכם. יש בזה אמנם משהו מסקרן, אבל זה לא טוב לכם, זה מזיק. אני חושש שתראה דברים שלא יעשו לך טוב. תנו לילד את הקרדיט שהוא יקבל החלטה נכונה.

  3. תווכו להם את המציאות - ילדים שיש להם גישה לטלפונים ולמחשבים מוצפים במראות ועדויות מתוך הרשתות החברתיות ולכן אתם חייבים לתת הסבר ברור: "אנחנו במצב מלחמה, ובמלחמה לפעמים אנשים נהרגים, נפצעים או נחטפים. זה מאוד עצוב לנו שזה קורה. הסברים כאלה עשויים להוביל לשאלות כמו "אז גם אבא יכול להיהרג? גם אני יכול להיחטף?", במקרה כזה אפשר לומר "באמת קורים דברים נוראים, קשים ביותר, אבל אנחנו מנסים להישמר- יש לנו צבא חזק ואני כאן איתך, אני אעשה הכל כדי לשמור עליך".

  4. בצעו פעילות ספוטיבית וחזקו קשרים עם חברים ומשפחה

  5. אמרו משפטים מרגיעים, כמו:  "אני מבין שאת/ה דואג/ת, זה הגיוני לדאוג במצב הזה ואעזור לך להתמודד עם זה".

  6. נוכחות ככר בטחון : משפחה משרה עלינו בטחון. ובימים הללו, הילדים זקוקים ליותר זמן משפחתי וליותר בטחון.

  7. זמן וכוח לעצמנו: גם לנו ההורים מגיע. מגיע לנו להתאוורר מהמתח. להתאוורר מהתפקידים הרבים שמוטלים עלינו. לנוח לרגע מהדאגות. להתרענן ולהחליף כוחות.



 






5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page